Slovenien wine and dine – Hiša Franko

Jeg var inden mit besøg i Slovenien af den opfattelse, at maden var sådan lidt østeuropæisk i det. MEN det var da helt sikkert, fordi jeg på ingen måde havde sat mig ordentligt ind i tingene inden ankomst. Både det slovenske køkken og ikke mindst vinen var en glædelig overraskelse.
Vi prøvede lidt af hvert og maden ændrede sig i takt med de områder vi besøgte.
De lidt tungere retter fandt vi i bjergområderne, og da vi bevægede os mod kysten blev det lettere og med mere fisk, og da vi ankom til hovedstaden Ljubujana blev det mere kosmopolitisk og meget blandet. På intet tidspunkt fik vi ligegyldig eller dårlig mad.
Økologi er ikke et varemærke eller moderne i Slovenien, det er bare sådan de fleste lever. Det er helt naturligt for dem at bruge det de har, og bruge jorden så godt de kan. Jeg må sige at den del af deres landbrug jeg stiftede bekendtskab med, var noget mere attraktivt end det vi kender fra Danmark. Det blev til meget forskelligt mad og vin, men jeg vil gerne  fortælle jer om en helt specielt madoplevelse jeg havde i landet, da jeg fik lov at besøge Hiša Franko og Ana Ros.

Jeg er en rimelig simpel person når det kommer til mad. Selvom jeg elsker det luksuriøse, har jeg aldrig gjort mig de store tanker om, eller har haft oplevelser indenfor,  “Fine Dinning” a la Noma og den slags. Har altid sådan hemmeligt synes det var lidt noget snobberi, men må indrømme  at jeg, efter at have prøvet det, er på vej i en anden retning.  Med Hisa Franko og Ana Ros var det i hvert fald “love at first sight”.
Hisa Franko ligger bogstaveligt talt  in the middle of nowhere. Eller det ligger jo så lige uden for Kobarid i et meget idyllisk område – dog et regnfuldt omårde. Som Ana Ros og vores guide sagde flere gange ” This area is where the rain have babies”.
Da jeg trådte ind på gårdspladsen og så huset ( Hisa betyder hus) udbrød jeg: “kan man bo her”??!! Og vores guide Greg sagde, at det var et så ganske udemærket “bed and breakfast”. For mig lignede det himmel på jord. Trods min bitterhed over at være havnet på en campingplads istedet for dette pragtfulde sted, tog jeg mig sammen og gik indenfor. Og jeg skal være helt ærlig ( også fordi jeg lige om lidt begynder at tale om maden) og sige, at det første jeg fik øje på var taskesstolen. Ej men så ka det ikke gå galt vel. En skammel til din Celine. Nu havde jeg ikke min med, men det var der så en anden der havde.
celineholder
Det næste jeg fik øje på var de flotte, charmerenede tjenere. Og selvom de højst sandsynligt spillede på det andet hold, var jeg ikke umodtagelig for deres smiger, som jeg sad der med uvasket hår og UDEN Celine taske. Ud over charmen gav de såmænd også ganske fin og professionel betjening 😉

Hvert glas vin og hver ret blev beskrevet nøje og I kan se vores menu her:
( Vi fik lidt ekstra ind imellem som jeg desværre hverken kan huske eller finde på websitet )

-Snails in a spring garden/ pickled beetroot, sunchokes, snails melting egg yolk and greens.

-Pasta filled with sheep cottage cheese, langoustines, chanterelles, bone marrow.

-Trout, pink grapefruit, foamed trout liver, white asparagus, salsify cream

-Roebuck, bread suffle, wild bouquet, birch extract

-Bread and milk-interpretation of Jan Cvitkovič’s film Kruh in mleko- Smoked milk, tuile of apple core, cumin english cream, caramelized bread.

Du kan se den øvrige menu her

Hisafranko

Jeg skulle sådan lige fordøje både maden og oplevelsen, og jeg må sige, at jeg blev hjulpet godt på vej at Netflix da jeg kom tilbage til Danmark. Ana Ros er nemlig med i sæson 2 af Chef´s Table, og jeg fik sgu gåsehud, da jeg så udsendelsen og hørte hele hendes fortælling sådan rigtigt. Vi talte med hende den aften i Slovenien efter vi havde spist,  men på sådan en pressetur er man så fuld af både indtryk og mad, at nogle af detaljerne glipper. Se programmet hvis du har mulighed for det – Det er Chef´s Table på netflix sæson 2 afsnit 5! Hvis du ikke har været på Hiša Franko får du lyst!  Og hvis du har, er det ligesom at være tilbage. Og historien er god  rigtig god.

Skærmbillede 2016-06-26 kl. 18.50.14

Ana og Valter – Screendump fra Netflix

Hiša Franko var tidligere ejet og bestyret af Anna´s mand Valters forældre, som har haft restaurant der i mange år, indtil de for nogle år siden besluttede sig for at trække sig tilbage. Det var naturligt at Valter skulle overtage, men Valter var  (og er) sommerlier på stedet og en ret fantastisk en af slagsen. Så derfor blev det Anna der måtte træde til. Anna er IKKe udlært kok, men har helt sikkert et medfødt talent, for det hun har skabt er unikt. Dem der ved noget om den slags siger, at der ikke findes noget lignende andre steder. Hun formår at tage de lokale specialiter fra nærområdet og gøre det ultra moderne og nutidigt. Det i kombination med Valters nøje udvalgte vine, er som eksperterne udtaler ” en udsøgt fornæjelse”.  Jeg er ikke kvalificeret til at bedømme den slags sådan rent professionelt. MEN jeg kunne smage, at der var både talent og kærlighed i de retter der og jeg elsker det der med at osten til raviolien er hentet hos den lokale bonde og lagret i Valters kælder, blomsterne er plukket i haven osv osv. Besøg stedet eller som det mindste se programmet på Netflix, og få en historie om to mennesker der lever, ånder for og bor på Hiša Franko med deres børn.

——————————————-

Turen til Slovenien var arrngeret af Slovenian Tourist Board og NordicTB.