Mecklenburg-Vorpommern en gennemrejse igennem tysk mad - Travel Junkie

Mecklenburg-Vorpommern en gennemrejse igennem tysk mad

Reklame for Meckleburg-Vorpommen i samarbejde med Rejselandet Tyskland og deres #einsmuttur kampagne
Hold nu op hvor har jeg spist på min tur gennem Mecklenburg-Vorpommern i sidste uge. Jeg følte mig faktisk forpligtiget til at spise igenne,da jeg blev interviewet af NDR i Schwerin om at være foodblogger. Allerede på min tur på de tyske julemarkeder fik jeg øjnene op for at tysk mad måske var mere end bare snitchel og würst.
Mecklenburg-Vorpommen er en del af det gamle Østtyskland, og jeg var spændt på at se om det kom til udtryk i maden, retterne og ikke mindst priserne, og generelt er det billigt. Man kan virkeligt spise godt for få penge i den del af landet.

Tirsdag:
det meste af dagen blev brugt i forskellige toge for at komme frem til min første destination Greifswald. Trods medbragt salat havde jeg en times stop i en lille by der hedder Bad Kleinen. Jeg fulgte efter 2 personer ( de eneste 2) på gaden og kom ind i en lille kantine eller noget i den stil. Min frokostret bestående af kartofler og snitchel kostede 3 euro 🙂

På Destinationen Greifswald spiste jeg sammen med min guide på Pomera en lille restaurant på et skib i museumshavnen. Hyggeligt og personligt med masser af lækre fiskeretter på kortet. Jeg valgte en stegt hvid fisk på en brødsalat med tomater. Virkelig lækkert og tilpas let efter min schnitsel til frokost :-).

Onsdag:
Jeg skulle onsdag videre til Rostock og pga, en tidlig morgencykeltur ( som jeg fortæller mere om snarest) nåede jeg ikke morgenmad på hotellet og da jeg skulle med toget var det over frokost og jeg var virkelig sulten. Jeg skal vente 3 kvarter på toget og tænker derfor jeg vil tage noget lige ved siden af og mine øjne rettes mod Döner kebab skiltet. Det skal her nævnes for dem der ikke ved det at Döner kebab er STORT i tyskland hold nu op der ligger mange rundt omkring. Jeg beslutter mig for at prøve. Lige denne her sag er nok som gennemsnittet. Fyldt med kål hvidkål, gulerødder ( a la coleslaw) samt rødkål. Kød og en genemtrængende hvidlægsdressing. Jeg sagde også “mit alles” sådan lige for at få en ide om det. Det var en voldsom oplevelse som jeg knap nåede halvt igennem. Ikke pga. smagen men størrelsen.
Jeg var på ingen måde sulten da jeg nåede Middagstid i Rostock, men min guide tog mig med på et lokalt sted der hedder Helgas som er kendt blandt de unge studerende i Rostock ( Rostock er universitetsby). Dels er maden fin men i weekenderne forvandler restauranten sig til natklub. Et stærkt koncept hvis det virker. Jeg var der en Onsdag så den side af stedet så jeg ikke.
Da jeg ikke var sulten, havde skudt en hvid pil efter den sunde linje den dag, bestilte jeg er burger. Jeg synes man kan sige meget om et sted hvis man bestiller, burger med uden fritter eller en cesarsalat- right?
Burgeren var rigtig god, pomfritterne middel. Der var til gengæld mange!

Torsdag:
Efter onsdagens fastfood orgier var det tid til lidt mere rigtig mad og jeg gik derfor ind på en hyggelig cafe lige ved siden af Motel One hvor jeg boede. Jeg var tiltrukket af farverne og trods en meget fuld kagedisk fandt jeg en lækker økologisk juice og en omelet – back on track!

Mætheden holdt (næsten) helt til aften hvor jeg tænkte at det ville være smart at prøve en mainstream franchise kæde. Så jeg vaklede lidt mellem Vapiano og Block House. Jeg valgte det sidste, og bestilte en bøf med, bagt kartoffel og en salat on the side sammen med et glas “husets” vin. Der var intet at udsætte på noget af det. Det smagte fantastisk og hvsi jeg skal sammenligne det med noget i dk må det være Hereford. Hvidløgsbrødet taler vi ikke mere om….

Fredag:

Efter indtagelse af nogenlunde det sammen morgenmad som dagen inden drog jeg mod Schwerin hvor det skulle handle endnu mere om mad. Der var nemlig food festival en årligt tilbagevendende begivenhed. Mit første besøg på festivalen var allerede her fredag, men da jeg havde bord på Weihaus Uhle hvor jeg også boede ville jeg ikke ødelægge appetitten på at gå og småspise på trods af at det så lækkert ud.

Middagen på Weinhaus Uhle havde jeg store forventninger til og den bestod af 4 retter ( de spurgte hvor mange jeg kunne spise ) og jeg beklager mit sparsomme billede udvalg. Mit kamera drillede helt vildt. Det var super lækkert og betjeningen var i top, og som I nok kan fornemme lidt mere gourmetagtigt end hvad jeg havde spist tidligere på ugen.

Lørdag:
Jeg vidste jeg skulle gemme pads til meget mad, så der var en let morgenmad der blev indtaget. Jeg havde en frokostreservation på den lidt mere moderne restaurant Bistro La Bouche. Jeg var på ingen måde sulten til frokost, så jeg spurgte ejeren om han kunne anbefale en let ret og et glas vin. Og jeg endte derfor op med at spise en slags blækspruttesalat på en crispy bund og drikke et glas Riesling til ( befriende at drikke Riesling i et land hvor de rent faktisk synes det er en dejlig vin).

Sidst på dagen kom turen til besøget på det omtalte Gourmet Garden food festival og jeg må indrømme at jeg synes det var svært at vælge hvad jeg skulle spise og hvorfra. Alt var repræsenteret indenfor tysk mad og det hele så lækkert ud, men jeg endte op med at gå og prøve smage lidt forskelligt og derpise noget Seafood fra den restaurant der ligger i Schwerin slotshave normalt, også for lige at prøve kvaliteten fra en restaurant man kan besøge hele året rundt. Den hedder  Ars Vivendi og er ejet af Manuela som du ser på billedet herunder. Friskt og lækkert!

Det er svært at generalisere med tysk mad, ligesom det er med dansk. Især om sommeren er der et bredt udvalg. I vinterperioden er det nemmere ligesom herhjemme hvor vi spiser tungere, mere kød og i det hele taget varme retter.
Jeg synes der var meget brød. I retter, som tilbehør. Men måske er det fordi er det for mig er roden til topmave oppustethed osv. at jeg ser det alle steder.