Sund morgenmad

sund morgenmad

Jeg har fundet ud af, at det der gør hele forskellen for mig, er hvordan jeg starter dagen.

Hvis jeg er mæt fra morgenstunden, får jeg ikke så let lyst til søde sager og alt muligt junk senere. Der er jo mange gode kostråd fra den ene og den anden helseguru om hvad der er bedst, og utallige forslag til havregrød og omeletter lavet på æggehvide.

Men –  det er dagens første måltid så jeg holder på at der skal lidt brændstof til tanken. Jeg kender mange der spiser det samme til morgenmad hver eneste dag. Det GIDER jeg simpelthen ikke!

Jeg spiser generelt meget æg i alle afskygninger, men er faktisk blevet lidt træt af det. Så lige meget hvor “sjovt” jeg tilbereder dem, så er der bare dage hvor jeg gerne vil have noget andet.
Jeg lavede havregrød nogle dage med forskellige toppings, men jeg hører til den type der bare aldrig kommer til at elske havregrød ligemeget hvad jeg putter i eller ovenpå.
Så jeg har lavet nogle alternativer her de sidste dage som stadig er sunde, og der er lidt forskelligt alt efter hvad man er til. Nogle dage har man lyst til noget let ( især når man står meget tidligt op) andre dage noget lidt tungere f.eks i weekenden, og andre gange har man lyst til noget sødt. For mig er det noget hormonelt men der kan jo være mange årsager til det.

Den lette: Smoothiebowl 

Jeg er hoppet med på bølgen med de her smoothies der skal spises med ske. Det er de samme ting der er i, men man får en følelse af et rigtigt måltid, OG man kan toppe med alt muligt sjovt. Pas på den ikke kommer til at indeholde for meget sukker. Denne er rimeligt sød.
Jeg brugte:  En halv banan, en stor håndfuld frosne bær, og 2 spsk skyr.
Toppings: Jordbær, blåbær, valnødder, mandler og lidt ristet kokos.
nem sund morgenmad

 

smoothiebowl

 

Den tunge: Mexicansk morgenmad

Den eneste gang jeg “faldt i” på turen til Las Vegas, var da vi spise morgenmad på en Mexcicansk inspireret restaurant, hvor de havde diverse retter med æg, nachos, quesadillos etc. Jeg ledte efter et sundere alternativ, men kunne ikke finde det. Der var smeltet ost og Nachos til det hele. Men den anden dag, da jeg stod med en rest kylling og nogle bønner den anden dag, fik jeg lige lyst til at rode noget sammen.

Kogt kylling skåret i stykker, Chilibeans kidney beans, flåede eller hakkede tomater, løg, hvidløg og krydderier efter smag.
Jeg lavede lige et æg for at give det den der morgenmadsfølelse. Retten kan sagtens spises på alle andre tider af dagen, og skal du have resten af familien til at spise den så server den med ostebrød ( en tortillapandekage lagt sammen over cheddar, grillet og skåret i stykker. Eller server noget guacamole og nogle nachos til.
mexikansk sund morgenmad

Den søde: Sunde pandekager med forskellig topping

Der findes 100- vis af forskellige opskrifter på sunde pandekager/proteinpandekager osv. osv. Jeg har forenklet det lidt, da jeg ikke bryder mig om proteinpulver af nogen slags. Jeg laver dem blot lidt på slump som man siger. Jeg laver til 2 protioner af gangen og har egentligt sammensat min opskrift efter hvor meget jeg vil have af hver ingredens i et måltid.
1 banan, 1 æg, æggehvide fra flaske måske det der svarer til en halv dl. 1 dl. havregryn, en knivspids salt og en halv tsk. bagepulver eller natron. En spsk kanel.

Toppings: Skyr, bær, nødder, cacaonips eller kokosflager for noget sødt. Måske endda en lille smule revet mørk chokolade.

sunde pandekager til morgenmad

sunde pandekager morgenmad

 

Note til mig selv: Hvis jeg skal fortsætte med sådan at tage madbilleder skal jeg have et nyt kamera og nogle mere “insta-venlige” tallerkner/skåle ;-).

Related Posts

Discussion about this post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *