Influenza - Det der ikke MÅ ske... - Travel Junkie

Influenza – Det der ikke MÅ ske…

Hvis du har læst indlægget omkring vores situation herhjemme, kan du måske regne ud at vi lige præcis i disse kolde dage hvor folk ligger med influenza og snue er ekstra udfordret?
Jeg taler ikke om de mange km jeg må gå i frostvejr med hunden – Det er jo bare skønt med frisk luft ikke? Og der findes ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning. Dén person der opfandt det ordsprog skulle ha en røvfuld, og jeg er for nærig tl at købe en flyverdragt så sent på vinteren. Det er jo officielt forår i overmorgen. Nej jeg taler om det der med, at en af os hiver et eller andet med hjem – en sygdom.Det ville ikke være godt. Pigerne har jo andre steder de kan opholde sig hvis det skulle være. Men hvad med mig? Jeg tør nærmest ikke skrive det, men tænk nu hvis jeg fik influenza eller noget andet skidt. Jeg har jo ikke et alternativ til hvor jeg kan bo, og hvem skal så lige passe Jan. Altså hvad gør andre mennesker i den situation? M
For lige at slynge endnu et ordsprog ud, så må det gøre sig gældende, at det er bedre at forebygge end at helbrede og da man ikke rigtigt kan gardere sig i mod smitte, tænker jeg, at det bedste jeg kan gøre er at sørge for at mit immunforsvar er godt. Så i stedet for at gå rundt men maske og i store buer udenom folk, så prøver jeg generelt at passe lidt bedre på mig selv ( og Jan selvfølgelig ) i disse dage.

 

Jeg har googlet mig frem til at ved at forholde sig til følgende punkter kan forbedre sit immunforsvar en del.

Stress

– Når vi bliver stressede udskiller vores binyrer kortisol, og det er på ingen måde godt for immunforsvaret.  Det er nok det eneste punkt hvor man ikke rigtigt kan forberede sig men man kan prøve at lade være med at tage problemerne på forskud og tage en dag af gangen. Og så holde sig til at der er nogle ting man kan ændre og andre intet man kan stille op og så håbe på at det løser sig eller at de højere magter ( hvad man så end tror de er) griber ind.

 

Søvn

Hvis vi mister blot en enkelt nats søvn svækkes vores immunforsvar markant. Sidst Jan var på immunhæmmende behandling sov jeg i stuen, fordi jeg var så bange for at smitte ham med noget. Det gør intet godt for søvnrytmen, forholdet eller kroppen ( min sofa er ikke til at sove på). Så denne gang sover jeg altså ved siden af ham, selvom han virkelig larmer og er oppe mange gange hver nat.

Vi har jo også fået ny seng ( den ka du læse om her ) og det har virkelig også forbedret vores nattesøvn.

 

Kost

Jeg ved ikke hvad det er der sker når jeg bliver presset. Jeg tænker i hvert fald ikke på mad og når jeg gør er det ikke sundt. Det er bare lige noget på farten. Jeg vidste det ville blive sådan og derfor lavede jeg en aftale med Simplefeast om at levere en kasse hver uge i hele den kommende måned. Vi skal have første måltid i aften og det ser mega lækkert ud. Du kan vælge mellem vegansk eller vegetar. Der er masser af muligheder for måltidkasser på markedet, men jeg kontaktede selv SimpleFeast fordi det er vegetar og jeg manglede inspiration til nye retter uden kød, og så passer det mig super fint med at det kommer hver tirsdag. Tit finder man på noget andet i weekenderne. De går meget op i bæredygtighed og maden kommer selvfølgelig i nedbrydeligt emballage – Hold øje med mine insta stories de næste dage for at se retterne.

Vitaminer

Jeg har fået lavet såan en generel sundhedsttest og ved at jeg mangler Jern og B12 og så selvfølgelig D vitamin, men hvem gør ikke det lige nu. Så derfor tager jeg kosttilskud hver dag. Dette kommer lige lidt nærmere ind på til foråret ( altså på torsdag), for jeg skal lige fortælle om noget rigtig smart.

Træning

Jeg er som sagt lige begyndt at træne hos Cramers Studie. Var kommet godt i gang men måtte så holde en uges pause pga. Jans transplantation og efter træningen i går … well lad os sige mine bevægelser i dag lige er lidt langsommere og jeg føler alderen presse på. Det er rart at være i gang men den der muskelømhed er mærkes ekstra her i kulden. Jeg er blevet verdenmester i at lave rullefald ud af sengen. Vigtigt ift. sundhed og træning. Man må ikke overtræne – Det kan have den modsatte effekt på Immunforsvaret – heldigt!

Alkohol/Nikotin/ Forarbejdede fødevarer

Jeg ryger ikke, har aldrig gjort det og har aldrig haft lyst – heldigvis. Jeg er kan dog ikke sige det samme om alkohol, men da jeg tabte mig sidste år måtte jeg helt naturligt skære ned på det. Lige for tiden er jeg dog en del ude og anmelde restauranter og der hører sig jo vin til. Så lige for tiden prøver jeg at holde det til en eller to gange om ugen. Man skal heller ikke glemme livskvaliteten i alt det sunde vel.

Hygiejne

Vi bruger en del håndsprit herhjemme kan jeg godt afsløre, og selvom vi altid har vidst at det var en god ide at lige spritte af sådan generelt, har vi bare ikke rigtigt gjort det før. Det giver altså også virkeligt tørre hænder og mærkelige negle så det kræver også lige lidt ekstra pleje. Der findes masser af alkogel og diverse, men sådan en helt plan hospitalssprit med pumpe er ret effektiv og end at dossere.

Og lige en sidste ting. Hvis du nu har fået influenza og er syg, så bliv dog hjemme i din seng. De fleste af os kan godt undværes et par dage. Lad være med at kæmpe dig op og ud til et vigtigt møde hvor du lige nyser ud over kagerne og giver hånd til dine samarbejdspartnere – Lad være, de klarer sig uden dig og DU har en date med Netflix.

/M

marianne
Related Posts

Discussion about this post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *